måndag 4 mars 2013

Nu har Pierre svarat på en ny fråga


Hej Maria! Jag har en fråga till Pierre som handlar om Holländsk Herdehund.
Tror du han har tid att svara på det?
Så här är det, jag jobbar med tjänstehundar och har tänkt skaffa en ny hund efter min gamla Rottis.
En del tankar har gått mot HH, men har hört att det är mycket svårt att hitta en som verkligen är bra och att det finns en massa problem med socialitet och rädslor.
Kan du ge mig lite hjälp på vägen?
Hälsningar Sofia

Svar:
Hej Sofia!
Tack för att du skriver till oss,
Ja du, nu är vi inne på ett hett ämne ;-) Först tänkte jag inte svara på denna fråga "offentligt", eftersom det alltid är känsliga ämnen, det där med val av hundras mm !! Men jag hoppas att ni kan läsa detta med lite distans..
Hollandse HerdersHond, som rasen heter är populär just nu, det kan man inte minst se på de antal kullar som föds.
Det finns tre varianter av rasen, den ”mest vanliga” i Sverige är den korthåriga.

Jag skall vara helt ärlig mot dig Sofia, Nej jag är inte så ”kär” eller ”impad” av denna ras, ännu ska tilläggas! Samtidigt tycker jag mycket om en del av dem rent typ och utseende mässigt.
Mentalt känner jag att det finns en hel del ”skräp”.
Detta grundar jag främst på de hundar jag dömt och sett i action så att säga.
Huvudsakliga problemet är deras sociala brister, det finns helt klart en hel del rädslor med i detta. Till detta en benägenhet att "bitas" istället för att avståndsreglera då man känner sig trängd.
Som tur är har det inte blivit några mer omfattande negativa konsekvenser , detta tror jag beror på att de som har rasen är medvetna om problemen och har en god erfarenhet av att inte sätta sina hundar i sådana situationer.
En del uppfödare är på riktigt god väg och jag tror att det tas stor hänsyn till att komma till rätta med de sociala brister som rasen har.

Samtidigt kan jag i en del fall bli lite orolig när jag ser vilka individer som man väljer att avla på. Men så är det väl hos fler raser..
Jag hoppas och tror att rasen skall utvecklas framförallt mentalt. Gör den det, då är den absolut ett bra komplement till övriga ”brukshundar”.
Så, mitt råd till dig, är du sugen, prova! Men gör en ordentlig research innan, och var medveten om rasens förtjänster och brister, så blir du inte överraskad.
Kör så det ryker!
Sporthälsningar
Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar