torsdag 21 februari 2013

Pierre svarar på fråga om Skyddshundar, material mm.



Nu kommer det svar från Pierre på en fråga som handlar om skyddshundressyr och val av material, mm!

Hej Pierre!
Jag är en tjej som är väktare och som ev ska börja som hundförare. Jag är ganska ny inom området "skyddsträning".
Har hört att du är duktig på detta med skyddstärning så du känns som rätt person att fråga :) Min fråga till dig handlar som sagt om skyddsträning och skyddsärmar där jag behöver lite vägledning eftersom det är en djungel av grejjer.
Jag har en valp på 11 månader som jag vill starta upp i skyddsarbete.
Vad ska jag välja för bitkudde eller ärm eller ska man ha bitskinn?
När ska man sen byta mot kudde eller ärm och vilken typ av ärm ska man ha? Klarar man sig med en eller måste man ha olika modeller att byta med eller för olika nivåer.
Sen undrar jag även när man går från lek till allvar och hur långtid det tar innan hunden är utbildad för att kunna bli tjänstehund.
Hoppas att jag kan få svar på mina frågor.
VH
Pernilla 
Hej Pernilla! Kul att höra en "Blivande väktarhundförare"! Till att börja med vill jag säga att din fråga är mycket relevant och intressant, Man kan sammanfatta den med: Hur startar jag upp min hund rätt i skyddsdressyren? När skall jag börja fundera på att väcka hundens allvars sidor? Har jag förstått dig rätt? 1. Man kan börja med s.k lek/kampövningar med unghunden redan från 6 månader. Det är då viktigt att koncentrera träningen på att i "positiv anda" gripa, bära, hämta, skalla. Alltså helt enkelt lära hunden och främja hunden att engagera sig i ett "bitarbete", denna övning fördrar jag att göra i bitskin, kudde, bitstock etc,växla gärna mellan dessa. Tänk på att det finns en djungel av grejer i butikerna, du ska ta god hjälp av en erfaren i valet av grejer, det finns enligt mig många s.k "Kina grejor" !! 2. Då hunden börjar närma sig året är det dags för att börja introducera en skyddsärm, Här skulle jag rekommendera ALLA, att träna på ärmar där hunden "enkelt" kan fylla hela munnen, samt ärmar som inte är för stora att bära. Varför?, ja det får "ni" gärna fråga om igen ;-)... 3. När det börjar bli dags för att välja inriktning, (ålder mellan 1 år och uppåt) då ska man tänka på valet av "vuxenhund" utrustning! Tips, en vuxen IPO ärm, en vuxen Svensk skyddärm, doldärm, Beroende på vad man ska "arbeta" inom. 4. Så kommer vi till det som kallas för "att väcka allvaret" i hunden? Behövs det? Mitt svar är Ja, men man kan komma ganska långt på att aldrig låta hunden hantera "aggressions träning". Problemet är att de hundar som inte har lärt sig hantera "sig" i ett aggressivt tillstånd kommer att bli svårstyrda för föraren. Likaså är extrema byteshundar mycket mer "ljudliga", skapar förväntningar som leder till oro, En tjänstehund till exempel, SKALL utbildas i att hantera sina aggressioner och nyttjandet av dem, annars blir denna hund första gången den blir "rädd" eller "arg" på grund av en oväntad belastning mycket oberäknelig. En hund som inte lärt sig att reagera korrekt och ändamålsenligt vid en "konfrontation", agerar överdrivet eller undvikande, inget av de båda reaktionerna är att rekommendera. Man ska inte väcka "allvaret" för tidigt, men heller inte för sent. Från 17,18 månader och framåt ungefär, beroende på vilken hund typ och ras man har. Detta var ett litet "smakprov" på en "stor" fråga ;-)
Nu hoppas jag att du fått lite mer kött på benen inför ditt yrke, val av utrustning och träning,
Lycka till!
Hälsningar
pw

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar